Onderzoekers RUG ontdekken zwakke plekken in coronavirus

Pers / media: Activiteiten met een maatschappelijk belangPopular

Description

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) hebben zwakke plekken gevonden in het genetisch materiaal van het coronavirus. Deze kunnen dienen als mogelijke doelwitten voor geneesmiddelen tegen dit virus, maar ook tegen toekomstige nieuwe coronavirussen.

De onderzoekers van de RUG verrichtten het onderzoek samen met hun collega’s van het International Institute of Molecular and Cell Biology in Warschau (Polen) en de Universiteit Leiden, zo meldt de RUG.

Het onderzoek, werd gecoördineerd door Danny Incarnato van de afdeling Moleculaire Genetica van de RUG. De onderzoekers zijn er in geslaagd om voor de eerste keer het complete RNA van het coronavirus (voor zover bekend een van de langste virale RNA’s, met 30.000 basen) op te helderen.

Daarmee heeft dit gezamenlijke onderzoeksproject van drie instituten een stevige fundering gelegd onder toekomstig werk dat geneesmiddelen moet opleveren waarmee SARS-CoV2 is uit te schakelen, en die misschien ook werken tegen andere coronavirussen.

Janusz Bujnicki, hoofd van het laboratorium voor Bioinformatica en Eiwit-ontwerp van het IIMCB in Warschau. ‘Samen hebben we een nieuwe manier bedacht om zwakke plekken te vinden in grote virale RNA’s. Daarmee hebben we de basis gelegd voor de ontwikkeling van innovatieve, tegen het RNA gerichte behandelmethoden om SARS-CoV2 infecties te bestrijden.’

Het artikel met de resultaten van de analyses is gepubliceerd in het tijdschrift Nucleic Acids Research en is geoormerkt als ‘Breakthrough paper’.

Bron van dit bericht en meer informatie: RUG.

Periode12-nov-2020

Media-aandacht

1

Media-aandacht

• TitelOnderzoekers RUG ontdekken zwakke plekken in coronavirus
    Mate van erkenningRegional
    Media naam/outletGroninger Internet Courant
    MediatypeWeb
    Land/RegioNetherlands
    Release datum12/11/2020
    BeschrijvingOnderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) hebben zwakke plekken gevonden in het genetisch materiaal van het coronavirus. Deze kunnen dienen als mogelijke doelwitten voor geneesmiddelen tegen dit virus, maar ook tegen toekomstige nieuwe coronavirussen.

Bron van dit bericht en meer informatie: RUG.
    Producent / auteurGIC